{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.313 visninger | Oprettet:

Lisbeth H
Lisbeth H
Tilmeldt:
20. nov 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 20

valg af begynder hund. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle


Da kæresten og jeg har tænkt os at vi skal have hund her engang til næste år, vil jeg høre jer om hvilken hunde race der vil være god som en begynder hund?

Jeg har haft hunde om mig hele mit liv, men har aldrig selv haft min helt egen hund, og min kæreste har aldrig haft hund, så det er meget nyt for ham.

Håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af begynder hund.
  • #1   20. nov 2012 der er en del racer der er gode som begynder hunde smiley

    skriv lidt om hvad i gerne vil med hunden ( løbeture , AG , lydighed eller "bare" hyggehund smiley )


  • Lisbeth H
    Lisbeth H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 20
    #2   20. nov 2012 Jamen planen er lidt, at den skal være en hygge hund, og vil gerne kunne tage nogle løbetur med den, da jeg synes det er hyggeligt med noget selskab på en løbetur.. men umiddelbart ikke rigtig så mange krav ellers.



  • #3   20. nov 2012 Golder retriver ? evt

  • #5   20. nov 2012 Jeg er enig i at collien kunne være et fint bud. Men er det ikke noget med at der i visse linje optræder udpræget nervøsitet/væsensvaghed?

    Golden retriver kunne også være et bud, men der skal man være meget obs. på sundheden og temperamentet.


  • #7   20. nov 2012 Jeg tænker Cavalier King Charles Spaniel smiley

  • #8   20. nov 2012 En golden retriever vil være mit bud. Det er en super dejlig og nem hund! smiley

  • #9   20. nov 2012 hvad med sheltien smiley ?

  • #11   20. nov 2012 kommer vel an på hvor meget de ellers lægger i det smiley

  • #12   20. nov 2012 jeg vil foreslå en cavalier king charles spaniel smiley den er ikke større end at den passer i en taske, hvis det bliver nødvendigt at have den med i offentlig transport. de fleste hjem vil gerne have den indenfor dørene, da det er en lille hund, der ikke vælter små børn. den kræver ikke det store i pelspleje, en børstning et par gange om måneden er alt nok. og så jævnlig pleje af den lange pels på ørerne.
    Det er en race der kan tåle at komme med ud på længere ture, men ikke er nødsaget til det, som f.eks en sheltie.

    Det du skal være OBS på med en CKC er om forældrene er tjekket for hjertesygdomme og øjensygdomme (kan ikke huske hvad de hedder, men det kan sikkert googles) og så vælge hvalpe fra et sted hvor hunden gerne er vant til mindre børn, da nogle CKC'er kan være nervøse ved vilde/mindre børn.

    CKC'en kan tåle at tumle med store hunde uden at gå i stykker, da de ikke har alt for små og tynde ben.


  • Lisbeth H
    Lisbeth H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 20
    #13   20. nov 2012 min kæreste er har hunde og katte allergi i mild grad, så skal helst være en hund med kort pels.. Men er da nogle gode bud i kommer med, det er da værd at tage til overvejelse..

  • #14   20. nov 2012 Nu skal jeg lige forstå hvad du mener. Er han testet for allergi og har i testet hvilke pelstyper han reagere mest på? smiley

  • #15   20. nov 2012 jamen hvad så med en af de allergivenlige racer http://www.gipote.dk/hunde-artikler/388-Allergivenlige-racer

  • #16   20. nov 2012 årh... så ville en Podengo jo lige være noget smiley
    den har dog brug for at komme ud hver dag og opleve noget smiley men det har de fleste hunde jo.......
    Benjii (der er på mit profilbillede) er D/S-podengo blanding han var allergivenlig! og han fældede aldrig! jeg skulle kun støvsuge hver 14. dag, da jeg havde ham - og det var mest fordi der lå sand m.m på gulvet.
    Det er også en af de mindre racer (de fåes i 3 str.) så den passer i taske. en Poedengo minder meget om en Dansk/svenks gårdhund i sind. dvs. den også sagtens kan komme med ud på lange skovture/løbeture.
    Men Benjii elskede vores børn og havde en dejlig personlighed.

    hehe.... fik jeg sagt jeg elskede ham smiley

    men ellers er der jo mange allergi venlige racer. og jeg synes at i skal vælge en af dem. Allergi kan blive værre når man udsættes for pels hver dag 24/7 og det vil være synd for både jer og hunden at skulle af med den igen.
    Jeg kende en pige der havde chinese crested (kinesisk hårløs) hvor det gik fint med hendes kæreste, så valgte de at få en powder puff (kinesisk hårløs med pels) men efter kun nogle få uger måtte de af med den igen, da kæresten ikke kunne tåle den.

    hvad med cotton de culaer (kan ikke lige huske hvordan det staves.... men bommulds hund smiley )


  • #17   20. nov 2012 Hvad med puddel det er en super nem hund efter min mening og erfaring, den er allergi venlig, lærenem og meget social.


  • Lisbeth H
    Lisbeth H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 20
    #18   20. nov 2012 Han har tænkt sig at gå til lægen og blive tjekket om hvad det er han ikke kan tåle.. Og ja det ville være super ærgerligt hvis vi købte en hund, og måtte af med den grundet allergi.. Men var også derfor jeg lige forhører mig smiley

  • #19   20. nov 2012 Jeg vil lige fortælle min kæreste lider af allergi for hund, når han bliver testet. Men har ALDRIG reageret overfor hunde, heldigvis smiley
    Jeg vil anbefale en bomuldshund, da det er en god begynderhund.


  • #20   20. nov 2012 Ruhårsracerne er tit også gode til allergikere. Men det er jo meget forskelligt hvad folk reagere på, jeg reagere på labradore og jeg er ellers ikke allergisk over for hunde. Korthårede katte kan jeg ikke tåle mens der ingen problemer er med langhårede...

  • #21   20. nov 2012 Mange af de såkaldte allergivenlige hunde kræver megen pelspleje.
    Hvis det er her jeres overvejelser falder, så tag ud og besøg en opdrætter uden hvalpe, og få lov til at stikke snuderne i pelsen - så din kæreste finde ud af om han kan være sammen med racen i mere end et par timer, og så i kan finde ud af om pelsplejen er overkommelig for jer.


  • #22   20. nov 2012 Islandsk fårehund er det eneste rigtige for jer...

  • #24   20. nov 2012 Vil som Ninette , foreslå puddel. Den fælder ikke , er alletiders hyggehund, lærevillig og skøn til agility oma.

  • #25   20. nov 2012 Michael -til en (måske?) allergiker? Det var ikke lige den race der faldt mig først ind, selvom der da findes allergikere der tåler dem.

    Jeg ville nu i første omgang kigge hos nogen af de racer der generelt har ry for at være gode til allergikere (det behøver jo ikke nødvendigvis være puddel, bichon og den slags, ruhårsracer er ofte osse gode til allergikere)

    Jeg ved ikke hvor vigtig lydighed er for jer, men jeg tænkte lidt cairn terrier eller westie måske. Ikke super trænbare, og kan oftest ikke gå løs alle steder, men ret ligetil at have med at gøre synes jeg.


  • Lisbeth H
    Lisbeth H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 20
    #27   21. nov 2012 Ulla M: planen er selvfølgelig at hunde skal på noget skole og trænes i lydighed, men ellers skal den også aktiveres mere end en løbe tur, det var bare et spørgsmål fra en anden herinde som spurgte hvad jeg ville bruge hunden til, og dertil svarede jeg at det skulle være en hygge hund og til løbeture, har jo tænkt på at stimulere hunden.

    Men vi vil helst have en lidt stor hund eller mellem hund, da jeg ikke er til de helt små hunde.

    Men nu får vi kæresten tjekket om hvad han er allergisk overfor, også må vi se på det derfra..



Kommentér på:
valg af begynder hund.

Annonce